N-VA Zwijndrecht-Burcht betreurt sluiting Thiange II

Op 4 februari 2023

Na de vroegtijdige sluiting van de perfect veilige kerncentrale Doel III, wordt de waanzin verdergezet. Dinsdag werd ook T2 -en daarmee 20% van onze goedkoopste stroomproductie- 'definitief' afgekoppeld. N-VA Zwijndrecht-Burcht was van de partij om personeelsleden, slachtoffers van de oorlog in Oekraïne en klimaatslachtoffers een hart onder de riem te steken. We drongen er op aan dat er de eerstkomende jaren geen onomkeerbare afbraakwerken zouden gebeuren.

Wat wil de sluiting zeggen?

Vervangen 1 kerncentrale door gas

= per jaar 860 miljoen euro extra (Russisch) gasverbruik

= wat 900000 gezinnen aan gas verbruiken

= 150% van wat alle zonnepanelen in België produceren

= 4% extra CO2-uitstoot voor heel België

= kostprijs maal 10! Voor 9% van de hele Belgische stroomproductie.

Wat vragen we?

1. Het is al erg genoeg dat er mondmaskers verbrand werden voor er een alternatief was, sluit nu ook geen energievoorziening zonder back-up. Bestel brandstof en verleng wat kan met minstens 20 jaar.

2. Geen onherstelbare sloopwerken aan kerncentrales voor de verkiezingen van 2024.

3. Het schrappen van de wet op de kernuitstap.

4. Kernenergie voorzien in een duurzame energiemix.

5. Stop hypocrisie: Tinne Van Der Straeten is in Oman en Namibië een deal gaan sluiten waarbij we waterstof zullen aankopen uit nog te bouwen Chinese kerncentrales in die landen, terwijl we er hier hebben staan die dat nog zeker 40 jaar zouden kunnen doen. Bovendien heeft ze Franse kernenergie nodig voor haar bevoorradingsplan waarin ze hier kerncentrales sluit.

6. Herbereken alle modellen voor energieverbruik in België. De elektrificatie gaat veel sneller dan verwacht, de bevolking groeit sneller aan en nieuwe technologieën als artificiële intelligentie en IT vragen veel meer elektriciteit (nu al 1 volledige kerncentrale). Er zijn tal van nieuwe technieken beschikbaar (CCS, SMR,...), waar modellen nog geen rekening mee houden.

Duiding: Thiange II in cijfers (idem aan Doel III):

1. Oorlogskas Rusland: 'Dankzij' de sluiting zal België voor 2,4 miljoen euro per dag extra gas in Rusland moeten aankopen (860 miljoen/jaar aan huidige prijzen voor 1 reactor). Terwijl heel Europa Oekraïne aan het bewapenen is in de strijd tegen Poetin, beslist vivaldi om Rusland meer dan 1,5 miljard per jaar extra toe te stoppen door de sluiting van 2 kerncentrales. Intussen moet Zelensky voor de camera dankbaar handjes schudden met De Croo als die daar voor enkele tientallen miljoenen oud oorlogsmaterieel komt dumpen.

2. Prijs: Volgens de VREG produceerden onze kerncentrales aan 3 cent per kWh (voor inflatie). U betaalt vandaag 30 cent per kWh. Die overige 27 cent gaat naar nucleaire heffingen (in 2022 1 miljard euro), subsidies aan groene stroomproductie, BTW, binnenkort accijnzen, kosten voor verzwaring van het net tgv verspreide productie en grotere pieken in groene stroom, opslag, vennootschapsbelastingen en overwinstbelasting. Wie gaat dat allemaal betalen als de kerncentrales dat niet meer doen?

3. Bevoorrading: T2 produceerde 24 GWh elektriciteit per dag, dat is meer dan alle zonnepanelen van heel België samen! (= gemiddeld 16 GWh/dag) Gascentrales zullen om dat op te vangen per dag even veel gas verbruiken als 900.000 gezinnen die koken, verwarmen en warm water maken met gas. 900.000 gezinnen zouden dus de gaskraan moeten dichtdraaien om 1 kerncentrale te vervangen met gascentrales.

4. Klimaat: De sluiting van T2 verhoogt onze CO2-uitstoot met 4,2 miljoen ton (Mt) of 4%. Dat zegt niet zoveel, maar het is 20% van de totale uitstoot van alle wagens, vrachtwagens, bussen én openbaar vervoer per jaar in België. Alle kerncentrales in België sluiten, verhoogt onze uitstoot dus méér dan wat alle mobiliteit in België uitstoot!

5. Veiligheid: Tihange 2 en Doel 3 behoren tot de meest beveiligde en gecontroleerde centrales ter wereld. Na de hoax over scheurtjes werden ze aan nooit geziene stresstests onderworpen en kregen ze een keuringsattest tot -hou u vast- 2065! Beide centrales beschikken bovendien over een dubbel betonnen omhulsel (in tegenstelling tot de meeste andere centrales).