Project Laarstr. / werken aan voetpaden / stroomtekort

Op 25 september 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Project Laarstraat – advies Gecoro

Vorige maand besprak de gemeenteraad het ontwerp van plan om in de Laarstraat te voorzien in de uitbreiding van de GO!-school Het Laar, de bouw van de Kozze en de uitbreiding van de technische dienst met extra magazijnen en buitenopslag.

Het plan werd nipt goedgekeurd door de huidige bestuursmeerderheid, nadat ons amendement om de uitbreiding aldaar van de technische dienst uit het plan te schrappen bij staking van stemmen werd verworpen.

Zoals toen reeds gesteld is ook de Gecoro (Gemeentelijke Commissie inzake Ruimtelijke Ordening) verre van gelukkig met de uitbreiding van de technische dienst in deze zone, zo blijkt trouwens ook uit het verslag van de vergadering dd. 30/04/2014 van de Gecoro. De Gecoro formuleerde toen nog geen definitief advies omdat het project nog verder moest worden uitgewerkt, maar formuleerde wel een preadvies, waarin ondermeer voorbehoud werd gemaakt over de inplanting van een nieuwe parking en de combinatie van de technische diensten met een kinderopvang in dat binnengebied. De Gecoro plaatste ook vraagtekens over de ontsluiting van de parking. Het project diende gekoppeld aan de herinrichting van de Laarstraat, zo voegde de Gecoro nog toe.

Het verbaast ons dan ook dat het ontwerp van plan vorige maand al werd voorgelegd aan de gemeenteraad, zonder dat hierover een advies ten gronde werd gevraagd aan de Gecoro.

We menen enerzijds dat de Gecoro een belangrijk en vooral deskundig orgaan is om het gemeentebestuur op het vlak van ruimtelijke invulling te adviseren, en anderzijds dat het voorliggend concept een dermate grote impact heeft op de ontwikkeling in de betreffende zone dat het onaanvaardbaar zou zijn moest de Gecoro hierover buiten spel gezet worden.

Het huishoudelijk reglement van de Gecoro voorziet dat de voorzitter van de Gecoro de plicht heeft de commissie samen te roepen binnen vijftien kalenderdagen die volgen op een verzoek van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen, de stedenbouwkundige ambtenaar indien deze verzoekt om advies over een vergunningsaanvraag, of als zulks door één derde van de effectieve leden wordt gevraagd.

Gezien klaarblijkelijk noch het schepencollege noch de stedenbouwkundig ambtenaar het nodig vonden om het dossier Laarstraat voor advies ten gronde voor te leggen aan de Gecoro, meent onze N-VA-fractie dat de gemeenteraad terzake haar verantwoordelijkheid moet nemen.

Onze N-VA-fractie vraagt de gemeenteraad om te beslissen tot het samenroepen van de Gecoro, teneinde een advies te formuleren over het project Laarstraat, zoals het werd voorgelegd aan de gemeenteraad in zitting van 28/08/2014.

______________________________________________________________

Werken aan voet- en/of fietspaden – beschikbaarheid materialen

In gemeenteraadszitting van 25/04/2013 heeft onze N-VA-fractie reeds aangeklaagd dat het definitief herstel van voet- en/of fietspaden geregeld abnormaal lang duurt, waardoor gevaar voor de passanten kan ontstaan.

Dit wordt veelal veroorzaakt doordat bij de initiële aanleg van de bestrating werd gekozen voor bijzondere bestratingsmaterialen. Gevolg is echter dat de aannemer, die na latere werken het voet- en/of fietspad moet herstellen, maar niet aan de nodige materialen kan geraken net omdat het gaat om specifieke materialen die hij maar moeizaam kan verkrijgen bij de producenten omwille van de beperkte voorraad die hij nodig heeft. Hierdoor ligt de verharding er onafgewerkt bij en moet de aannemer blijven zorgen voor het behoud van de  signalisatie, wat uiteraard de kost van het werk opdrijft.

Onze fractie stelde toen voor dat de technische dienst van de gemeente zelf zou instaan voor de aanlevering van dergelijke specifieke materialen. De schepen van openbare werken beloofde om ons voorstel te onderzoeken en te bekijken hoe deze werkwijze kon worden vertaald naar een retributiereglement.

Nu blijkt echter opnieuw dat aannemers van werken in opdracht van nutsmaatschappijen maar niet tot definitief herstel kunnen overgaan na werken aan het openbaar domein bij gebrek aan de geschikte materialen.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege onverwijld een procedure en bijhorende reglementering uit te werken waarbij de technische dienst zelf instaat voor het aanleveren van specifieke bestratingsmaterialen tegen vergoeding van de waarde van de materialen en van de kost voor stockage ervan, en de afname van deze producten oplegt aan de nutsmaatschappijen bij het verlenen van toelatingen voor uitvoering van werken aan het openbaar domein.

______________________________________________________________

Stroomtekort – impact en maatregelen

Naar aanleiding van ons agendapunt in vorige gemeenteraadszitting kon de burgemeester melden dat de Provinciegouverneur op 10 september de Antwerpse burgemeesters zou informeren over de gevolgen van het afschakelingsplan bij mogelijke stroomtekorten tijdens de komende winterperiode.

Via de pers vernemen we inmiddels dat Zwijndrecht in het algemeen niet getroffen zou worden door een mogelijke afschakeling. Toch blijft de mogelijkheid bestaan, omdat de afschakeling niet samenloopt met de gemeentegrenzen maar wel afhankelijk is van de elektriciteitscabines waarop de straten in onze gemeenten zijn aangesloten. Indien blijkt dat een bepaald straat of wijk toch is aangesloten op een cabine die wel in een afschakelingszone ligt, dan bestaat nog altijd de kans dat die wijk of straat wordt getroffen door een afschakeling. Wellicht kan Eandis hierover meer duidelijkheid bieden.

Hoewel onze gemeente dus klaarblijkelijk in het algemeen niet getroffen zal worden door afschakeling bij stroomtekort menen we toch dat alleen al bij wijze van solidariteit maatregelen moeten worden genomen om tijdens de piekmomenten, die zich zouden situeren tussen 17u00 en 20u00, ernstig te besparen op elektriciteitsverbruik. Als we met zijn allen spaarzaam omgaan met stroom, zal er misschien geen tekort zijn, en zal het afschakelplan nergens in werking moeten treden.

Het volstaat daarbij niet alleen om de bevolking hiertoe te sensibiliseren, ook het gemeentebestuur moet maatregelen nemen om niet-noodzakelijk elektriciteitsverbruik te voorkomen, en zo het goede voorbeeld geven. We denken hier ondermeer aan het doven van accentverlichting aan openbare gebouwen, het aanpassen van het verlichtingsregime van voet- en fietswegels en van de kerstverlichting, enz.

Onze N-VA-fractie vraagt de burgemeester :

• verslag uit te brengen over de bespreking bij de provinciegouverneur;
  • kon Eandis al duidelijkheid geven of bepaalde wijken of straten in onze gemeente mogelijks toch worden getroffen omwille van de aansluiting ervan op een elektriciteitscabine in een afschakelingszone ?
  • de gemeenteraad te informeren over de wijze waarop de bevolking extra zal worden gesensibiliseerd om spaarzaam om te gaan met elektriciteit;
  • een overzicht te geven van de maatregelen die worden genomen om niet-noodzakelijk elektriciteitsverbruik te voorkomen.