Parkeerproblemen N70 24/01

Op 24 januari 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Zwijndrecht – gemeenteraad 24/01/2013 – bijkomend punt

 

Parkeerproblemen langsheen de N70, en specifiek de afsluiting van de parking aan de Lidl.

De vorig jaar gewijzigde parkeersituatie met parkeerduurbeperking op Linkeroever heeft duidelijk negatieve gevolgen voor onze deelgemeente Zwijndrecht. Steeds meer bezoekers van de stad Antwerpen parkeren hun voertuigen langsheen de N70 in Zwijndrecht om dan met de tram naar Antwerpen te rijden. Hierdoor worden zowel de N70 als de dwarsstraten ervan zwaar belast en ontstaan parkeerproblemen.

Het warenhuis Lidl aan de Burchtsestraat werd de afgelopen maanden steeds meer geconfronteerd met geparkeerde voertuigen van tramgebruikers, waardoor de eigen klanten geen parking meer vonden. Recent plaatste de directie van Lidl een afsluiting, waarmee de parking buiten de openingsuren van het warenhuis volledig wordt afgesloten. 

We kunnen begrip opbrengen voor het feit dat Lidl de parking optimaal wil voorbehouden voor de eigen klanten. We menen echter dat de genomen maatregel zijn doel voorbij schiet, want tijdens de openingsuren van het warenhuis is de parking vrij toegankelijk, dus ook voor niet-klanten; tramgebruikers moeten enkel zorgen  dat ze voor sluiting van het warenhuis terugkeren van hun stadsbezoek. 

De toenemende parkeerdruk in woonwijken dwingt gemeenten tot het zoeken naar creatieve oplossingen voor het gebrek aan parkeerplaatsen op het openbaar domein. Eén van de mogelijkheden is het openstellen van private parkings buiten de werkuren van bedrijven of openingsuren van warenhuizen. De afsluiting van de parking van het warenhuis Lidl heeft echter het omgekeerde gevolg, want buiten de openingsuren is de parking nu totaal onbruikbaar voor buurtbewoners. 

Bijkomend kwalijk gevolg is ook dat door de volledige afsluiting van de parking voetgangers geen gebruik meer kunnen maken van de wandelroute tussen Burchtsestraat en Verbrandendijk, die enkele jaren geleden tot stand kwam door de plaatsing van het bruggetje over de Laarbeek. 

We stellen ons hierbij dan ook enkele vragen :

Kwam de afsluiting van de parking tot stand in overleg met of met toestemming van  het schepencollege ?
Beantwoordt de afsluiting aan de voorwaarden in de vergunningen van het warenhuis ?
Is de afsluiting van de reeds jaren gebruikte wandelroute tussen Burchtsestraat en Verbrandendijk niet in strijd met wettelijke regels inzake het behoud van wandelwegen ?

 

We vragen het schepencollege om dringend overleg te plegen met de directie van Lidl, opdat enerzijds wordt voorzien dat de parking buiten de openingsuren van het warenhuis kan gebruikt worden door buurtbewoners, en anderzijds de vrije doorgang voor voetgangers en fietsers tussen Burchtsestraat en Verbrandendijk behouden blijft.

 

In een ruimer kader vragen we het schepencollege de toenemende parkeerproblematiek langsheen de N70 door de gewijzigde parkeersituatie op Linkeroever op de agenda van de gemeenteraadscommissie Mobiliteit te plaatsen, waar dan samen met alle betrokken  actoren (gemeente, wegbeheerder, De Lijn, …) oplossingen kunnen worden voorgesteld en besproken.

Danny Van Hove,

Gemeenteraadslid N-VA 

0498/52.07.07 – danny.vanhove [at] n-va.be
___________________________________________________________________

 

Wegen- en rioleringswerken Kruibeeksesteenweg-Krijgsbaan – timing -  informatie – parkeerproblematiek – evaluatie van de reeds afgewerkte delen

De wegen- en rioleringswerken aan de Heirbaan-Kruibeeksesteenweg-Krijgsbaan zijn reeds geruime tijd aan de gang.

Hoewel de inhuldiging van de Heirbaan-Kruibeeksesteenweg al enige tijd achter ons ligt blijken er in deze zone nog tal van onafgewerkte punten te bestaan. Ook de vooruitgang van de werken aan N419 Krijgsbaan-Kruibeeksesteenweg roept bij vele inwoners vragen op.

Op het vlak van informatieverstrekking wordt voluit ingezet op de website werken.zwijndrecht.be. Tal van inwoners zijn echter geen of slechts occasionele internetgebruikers, en blijven dan ook verstoken van updates over de vooruitgang van de werken of de wijzigingen inzake fasering en verkeersomleidingen. De schaarse informatie vanuit het gemeentebestuur via de lokale pers bleek voor vele bewoners ontoereikend, onduidelijk en soms zelfs achterhaald.

Ander heikel punt is de parkeerproblematiek in de zone Heirbaan-Kruibeeksesteenweg. Door de heraanleg zijn tal van parkeervakken langs de rijweg verdwenen. Gevolg is dat bewoners moeilijkheden vinden om hun voertuigen te stallen, en dat in de dwarsstraten een gebrek aan parkeermogelijkheid is ontstaan.

Tenslotte stellen we vast dat in de reeds afgewerkte delen van dit project diverse nieuwe probleempunten zijn ontstaan, die voor nieuwe veiligheidsrisico’s van de weggebruikers zorgen. Een snelle evaluatie van de reeds afgewerkte wegdelen zou een snelle uitvoering van bijkomende veiligheidsmaatregelen in het kader van het aan gang zijnde project mogelijk moeten maken.

We vragen het schepencollege :

een concreet beeld te schetsen van de vooruitgang en timing van de werken;
de informatieverstrekking aan de inwoners te verbeteren door frequente informatieve artikels in de lokale pers, voorzien van alle nuttige informatie;
te onderzoeken of bijkomende parkeervakken kunnen worden voorzien langsheen Heirbaan en Kruibeeksesteenweg.
Een rondgang te voorzien langs de reeds afgewerkte delen met de projectleider en de leden van de commissies openbare werken en mobiliteit om de nieuwe weginrichting te evalueren en waar nodig en mogelijk snel te voorzien in bijkomende veiligheidsmaatregelen.

 

Danny Van Hove,

Gemeenteraadslid N-VA 

0498/52.07.07 – danny.vanhove [at] n-va.be

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is