U bent hier
Retributie op huisvuilzakken 23/01
Retributie op huisvuilzakken - onbeschikbaarheid van de zelfklevers
Recent werd de retributie op de huisvuilzakken verhoogd. De burgers kunnen de oude huisvuilzakken blijven gebruiken mits het kleven van een zelfklever, die wordt verkocht in het administratief centrum en bij de verschillende verkooppunten van huisvuilzakken.
Al snel bleek dat de voorraad zelfklevers ontoereikend was, en dat er geen zelfklevers meer konden worden aangekocht.
Onze fractie vraagt zich af hoe het mogelijk is dat op zo'n korte tijd de beschikbare voorraad zelfklevers is uitgeput. Nochtans zou het schepencollege toch een goed beeld moeten hebben op de resterende voorraad huisvuilzakken en op de verkoop ervan tijdens de afgelopen maanden, en had een betere inschatting van de nodige voorraad toch mogelijk moeten zijn.
Ook de gebrekkige communicatie rond dit dossier roept vragen op : de ene moment werd via de sociale media gemeld dat de stickers tijdig beschikbaar zouden zijn voor de huisvuilophaling van 14/01, even later werd er dan weer gemeld dat het gebruik van de stickers tijdens de eerste ophaling niet nodig is, en dat dan ook zakken zonder stickers zullen worden meegenomen. We stellen ons de vraag waarom er niet sneller grondig werd overlegd tussen het beleid en de uitvoerende diensten, zodat er van bij de start duidelijk kon worden gecommuniceerd.
Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege :
• Wie is verantwoordelijk voor de organisatie van de verkoop van de stickers, het gemeentebestuur zelf of Ibogem ?
• Wat is de oorzaak van de gebrekkige planning, waardoor de stickers zo snel uitverkocht zijn ?
• Wie is verantwoordelijk voor de gebrekkige communicatie, en welke lessen werden hieruit getrokken ?
• Kan het schepencollege het bedrag ramen van de gemiste inkomsten door de vrijstelling van het stickergebruik bij de ophaling 14/01 ?
______________________________________________
Openbare verlichting op publieke parkeerterreinen
Onze fractie werd aangesproken over het feit dat de verlichting op verschillende parkeerterreinen absoluut ontoereikend is. De meeste opmerkingen die we ontvangen gaan over het gebrek aan verlichting op de parkings aan de sporthal en aan de sportterreinen.
De oorzaak is tweeledig : enerzijds is er een onvoldoende spreiding van het aantal lichtpunten, anderzijds wordt een deel van de verlichting gedoofd na 23u00 waardoor er donkere hoeken ontstaan.
Het gebrek aan openbare verlichting vormt een probleem op parkings aan sportterreinen, omdat hier geregeld een verweving is van enerzijds voetgangers en fietsers en anderzijds parkerende voertuigen.
Vooral in de winterperiode wordt het gebrek aan toereikende openbare verlichting op parkings aan sportterreinen gevoeld, omdat het dan al donker is wanneer vele jongeren zich te voet of per fiets naar de trainingen begeven.
Een goede openbare verlichting draagt trouwens ook bij tot een verhoogd veiligheidsgevoel bij de gebruikers van de parkings, en voorkomt ongevallen en criminele feiten.
Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege
• voor elke publieke parking de spreiding van het aantal lichtpunten te bekijken en zo nodig te investeren in bijkomende lichtpunten;
• het principe van het doven van een deel van de openbare verlichting na 23u00 niet toe te passen op publieke parkings.
_______________________________________________________
Statiestraat - problemen met wegverharding en boomroosters
Tijdens de gemeenteraadszitting van 22 augustus heeft de N-VA-fractie reeds geïnterpelleerd omtrent het wegdek van de Statiestraat.
Vandaag stellen wij echter vast dat, naast het probleem van het wegdek, er ook ernstige gebreken zijn op de plaatsen waar destijds bomen werden aangeplant. De ijzeren roosters onderaan de bomen worden door de steeds groter wordende wortels naar boven geduwd. Hierdoor ontstaat een oneffenheid en opmerkelijk hoogteverschil tussen de rooster en het voetpad, wat kan leiden tot valpartijen. Maar de zijwaartse druk van de wortels zorgt er ook voor dat het voetpad rondom deze bomen langzaam maar zeker omhoog wordt geduwd en gebreken begint te vertonen. Wij durven dan ook alleen maar te hopen dat deze wortels weinig tot geen schade zullen aanrichten aan de verschillende ondergrondse leidingen die daar liggen.
Op onze vraag van 22 augustus kregen wij van schepen Bruno Byl het antwoord dat er vanuit de Technische Dienst zou worden bekeken op welke manier de problemen in de Statiestraat zouden worden aangepakt. Toen ging het enkel maar over het wegdek, nu komen daar ook de problemen veroorzaakt door de boomwortels bij.
Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege :
- hoever staat het interne onderzoek naar de werkzaamheden i.v.m. het wegdek van de Statiestraat ?
- werden de problemen met de boomwortels hier mee in opgenomen ?
- zijn er reeds concrete maatregelen en tijdskaders opgesteld om deze problematiek aan te pakken ?
_______________________________________________________
Neerbroek - boomroosters
Ook in de wijk Neerbroek waren er problemen met de boomroosters in de voetpaden.
Ook hier werden de ijzeren roosters onderaan de bomen door de groeiende wortels naar boven geduwd, met hinderlijke hoogteverschillen tussen de rooster en het voetpad tot gevolg.
Recent werden de boomroosters weggenomen, doch de vrijgekomen ruimte werd niet opgevuld. Dit heeft tot gevolg dat er een nieuwe ongelijkheid is ontstaan tussen het voetpad en de zone rond de bomen, wat niet alleen hinderlijk is maar ook opnieuw kan leiden tot valpartijen.
Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege ofwel de vrijgekomen vakken te laten opvullen tot op het niveau van de naastgelegen verhardingen, ofwel de boomroosters derwijze te herplaatsen dat er geen ongelijkheid meer is tussen de roosters en het voetpad.
_______________________________________________________
Onderhoud van het openbaar groen
Het onderhoud van het openbaar groen komt geregeld in deze gemeenteraad aan bod.
We maakten vroeger reeds melding van het feit dat na het maaien van het riet in de gracht naast de wijk Neerbroek, tussen Verbrandendijk en Polderstraat, het maaisel dagenlang bleef liggen. Recent moesten we opnieuw vaststellen dat na het knotten van de knotwilgen langsheen deze gracht het snoeihout niet direct werd opgeruimd maar lange tijd bleef liggen. Dit geeft niet alleen een onverzorgd beeld van de omgeving, het nodigt ook uit tot sluikstorten.
Tevens blijkt dat bij onderhoud van het openbaar groen in het Schuttershof slechts één van de drie pleintjes op geregelde basis wordt aangepakt. Vooral het onderhoud van de hagen langs de wegen tussen Richard Orlentstraat en Schuttershof is dringend nodig, de sterk uitgegroeide haag belemmert de lichtinval in de naastgelegen tuinen, een snoeibeurt van de haag is dringend nodig. Het geheel geeft een sterk verwaarloosde indruk. Onze tussenkomst hierover werd ingegeven door het feit dat diverse meldingen vanwege de bewoners hierover onbeantwoord en zonder gevolg zouden blijven.
Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege
• om zowel de interne en externe diensten, belast met het groenonderhoud, opdracht te geven om bij snoeiwerken steeds onmiddellijk alle snoeiafval te verwijderen;
• het toezicht op het groenonderhoud te versterken, zodat elke onderhoudsbeurt grondig en volledig wordt uitgevoerd;
• specifiek wat betreft het Schuttershof snel een grondig en algemeen onderhoud te voorzien.
_______________________________________________________
Vredespark - veiligheid en reinheid
Het Vredespark vormt een aangename plek om te vertoeven in het centrum van onze deelgemeente Zwijndrecht.
We ontvingen echter klachten over zgn "hangjongeren", die het gebruik van de parkzone achter de kerk claimen, en andere gebruikers zouden wegpesten. Het zou gaan om jongeren van buiten onze gemeente. Drugs- en alcoholmisbruik zou er geregeld voorkomen.
Tegelijk stelden we vast dat er veel zwerfvuil ligt, vooral glasscherven en glassplinters in het zone achter de kerk en op de verharde cirkel in het park vormen een risico voor spelende kinderen.
Onze N-VA-fractie vraagt de burgemeester of de politie weet heeft van de problematiek van zgn. "hangjongeren" die voor overlast zorgen in het Vredespark en, zo ja, welke maatregelen werden genomen om de overlast te vermijden.
Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege onmiddellijk een grondige opkuis in het park te laten uitvoeren, waarbij vooral wordt gezorgd dat glasresten op de verhardingen worden verwijderd, en vervolgens op geregelde basis te voorzien in opkuis van zwerfvuil en het reinigen van de verhardingen in het park.
_______________________________________________________
Kruispunt Pastoor Coplaan - Boomgaardstraat - motie tot plaatsing van verkeerslichten
In gemeenteraadszitting van 28 februari 2013 werd het bestek goedgekeurd voor de aanleg van een deel wegenis in de Idsteinlaan. Onderdeel hiervan vormde de verbinding van de school met de Pastoor Coplaan, tegenover de Boomgaardstraat.
Onze fractie waarschuwde er toen reeds voor dat deze verbinding een belangrijke toegang zou vormen tot de school, en dat de aansluiting ervan op de Pastoor Coplaan zeer onveilig zou zijn zonder aanpassingen aan het kruispunt Pastoor Coplaan-Boomgaardstraat. We drongen aan om zo snel als mogelijk en dan liefst voor de start van het volgende schooljaar te bekijken of ter hoogte van de Pastoor Coplaan – Boomgaardstraat er extra ingrepen kunnen gebeuren. Schepen Byl beloofde toen dat de verkeerspolitie en de verkeerscel de situatie van nabij zouden opvolgen.
Inmiddels is het schooljaar al meer dan half voorbij, en bleven tot op heden maatregelen uit. Hoewel beloofd blijkt zelfs het beloofde politietoezicht niet altijd uitvoerbaar omwille van occasionele onbeschikbaarheid van personeel.
In het collegeverslag van 12 december 2013 lezen we dat verschillende instanties en diensten terecht hun ongenoegen hebben geuit over de lokale verkeersonveiligheid. Tot onze verbijstering adviseert de verkeerscel enkel om de situatie te verbeteren door bij wijze van proef de Boomgaardstraat om te vormen tot éénrichtingsstraat vanuit de P. Coplaan richting Reynerslaan.
Dit voorstel getuigt van een absoluut gebrek aan visie op een verkeersveilige schoolomgeving. De Pastoor Coplaan vormt de belangrijkste verbinding tussen Burcht en Zwijndrecht, en van en naar de op- en afritten van de E17 aan de Pastoor Coplaan. Het voorstel tot aanpassing van de verkeerssituatie in de Boomgaardstraat geeft in geen enkel opzicht een afdoende beveiliging voor de oversteekplaatsen op de Pastoor Coplaan.
De beste oplossing om de jongeren veilig te laten oversteken over deze drukke verbindingsweg omvat de plaatsing van verkeerslichten. In het verleden werden reeds diverse schoolomgevingen langs drukke wegen hiermee uitgerust, nl. Dorp Oost (t.h.v. de wegel naar De Krinkel), Pastoor Coplaan (t.h.v. het vroegere wijkschooltje) en Heirbaan (t.h.v. het wijkschooltje). We vernemen echter dat het schepencollege de voorgestelde plaatsing van de verkeerslichten zou afwijzen wegens te dicht bij de verkeerslichten aan de Dorpstraat. Een drogreden, zo blijkt, want nergens in de verkeerswetgeving is zo'n verbod voorzien, en ook op de andere locaties liggen andere verkeerslichten dichtbij, zonder dat dit voor doorstromingsproblemen zorgt.
Gezien de ernst van de situatie en in het belang van de verkeersveiligheid van de schoolgaande jongeren en hun ouders en/of begeleiders menen we dat de gemeenteraad in deze zijn verantwoordelijkheid moet opnemen, en leggen we dan ook volgende motie ter stemming van de gemeenteraad.
We roepen de gemeenteraadsleden op om hierbij in eer en geweten te kiezen voor de veiligheid van de schoolgaande jeugd en hun ouders en/of begeleiders boven de partijtucht.
Motie van de gemeenteraad van Zwijndrecht tot beveiliging van het kruispunt Pastoor Coplaan - Boomgaardstraat
Gelet op de verkeersonveilige situatie ter hoogte van het kruispunt Pastoor Coplaan - Boomgaardstraat, waar de nieuwe verbindingsweg met de Sint-Martinus-school in de Idsteinlaan een belangrijke en drukgebruikte schooltoegang vormt;
Overwegende dat de ervaring sedert de start van het schooljaar aantoont dat het noodzakelijk is maatregelen te nemen om de huidige verkeersonveilige situatie ter hoogte van het kruispunt Pastoor Coplaan - Boomgaardstraat aan te pakken;
Gelet het belang van de Pastoor Coplaan als verbindingsweg tussen beide dorpskernen en tussen de op- en afritten van de E17 en de Burchtse dorpskern;
Overwegende dat de huidige weguitrusting van de Pastoor Coplaan geenszins van die aard is om de weggebruikers te dwingen tot aanpassing van hun snelheid, en dat de ervaring uitwijst dat ook de plaatsing van verkeersborden niet zal bijdragen tot een meer aangepaste verkeerssnelheid op deze verbindingsweg;
Overwegende dat een extra inzet van politiepersoneel op dit kruispunt niet ten allen tijde kan gegarandeerd worden;
Overwegende dat de ervaring met de plaatsing van verkeerslichten aan andere scholen langsheen drukke lokale verbindingswegen gunstig was en hebben bijgedragen tot een effectieve verbetering van de veiligheid van de schoolkinderen en hun ouders en/of begeleiders;
Overwegende dat mits een aangepaste verkeerslichten-cyclus het rode licht voor verkeer vanuit de Boomgaardstraat tevens ontmoedigend zal werken voor het sluipverkeer vanuit Kruibeke via de Boomgaardstraat naar Pastoor Coplaan;
Overwegende dat het noodzakelijk is om bij de plaatsing van verkeerslichten op kruispunt Pastoor Coplaan-Boomgaardstraat tevens te voorzien in maatregelen om te voorkomen dat de Verbindingstraat zou worden herleid tot belangrijke sluipweg voor verkeer tussen Kruibeke en de Pastoor Coplaan
Besluit de gemeenteraad :
• Principieel te beslissen tot plaatsing van driekleurige verkeerslichten voor auto-, voetgangers- en fietsersverkeer, uitgerust met drukknoppen voor bediening door voetgangers, op het kruispunt Pastoor Coplaan - Boomgaardstraat, en het schepencollege opdracht te geven onmiddellijk een uitvoeringsdossier hiervoor op te starten;
• Principieel te beslissen om gelijktijdig met de voormelde plaatsing van de verkeerslichten de Verbindingsstraat, tussen Pastoor Coplaan en Vrijheidstraat, om te vormen tot een éénrichtingsstraat in de richting van de Vrijheidstraat, om zodoende te voorkomen dat deze straat een alternatief zou vormen voor het sluipverkeer vanuit Kruibeke richting E17;
Gemeenteraadsleden, ondertekenaars van de motie :
Guy Carpentier
Marleen Van Hauteghem
Danny Van Hove
Ronny Hiel
Robby Van den Bergh
Anne Vervoort
Bert Verbraeken
Els Feremans
Ronny Dobbeleir
Mariëtte Voogd
Guy Carpentier,
N-VA-gemeenteraadslid & fractievoorzitter
0475/200.270
_______________________________________________________
Parkeerproblemen in het centrum van Burcht - handhaving van de parkeerreglementering
Net als elk dorpscentrum wordt ook onze deelgemeente Burcht geconfronteerd met een parkeerprobleem.
De gewaardeerde inspanningen van enkele lokale horeca-ondernemers doen het Burchtse dorpscentrum weliswaar opnieuw bloeien, maar dit resulteert uiteraard in een toenemend aantal bezoekers die een parkeerplaats zoeken. Ook bij activiteiten in 't Waaigat wordt al snel duidelijk dat er onvoldoende parkeergelegenheid is, en dat ook de parkings aan het Kaaiplein en in de Kerkstraat de vraag niet aankunnen.
Een oplossing om tegemoet te komen aan de vraag naar bijkomende parkeerplaatsen bestaat in het openstellen van het plein voor de kerk. Deze open ruimte biedt als ruimtelijk element weinig meerwaarde, omdat ze visueel door de omliggende parkeerplaatsen aan het zicht wordt onttrokken en dus zo het visuele voordeel van een open ruimte rond de kerk verloren gaat. Bij occasionele gelegenheden als bvb plechtige communie wordt dit plein trouwens reeds opengesteld, wat in praktijk geen problemen oplevert. Voor de beperkte wekelijkse markt en voor occasionele activiteiten kan dit plein d.m.v. signalisatie vrijgemaakt worden, zoals gebeurt in vele gemeenten.
We stellen tevens vast dat verschillende parkeervakken op de parkings aan het Kaaiplein en in de Kerkstraat geregeld langdurig worden bezet door aanhangwagens. De door de politie aangekondigde controle hierop blijkt weinig of geen resultaat te hebben.
Op het vlak van beteugeling van parkeerovertredingen stellen we een ongelijkheid vast : wie foutief parkeert op het Kerkplein, bvb vóór 't Waaigat en de naastgelegen woningen, maakt een overtreding van de eerste graad, en riskeert een proces-verbaal met een boete van 55 € bij een onmiddellijke inning. Wie daarentegen de parkeerduurbeperking negeert in de blauwe zone in de Dorpstraat riskeert, ingevolge de depenalisering van deze overtredingen, een gas-boete. Hiervoor rekent de sanctionerend ambtenaar in de praktijk 110 € aan.
Ook wat betreft het verbaliseren wordt ons een ongelijkheid gemeld : foutparkeerders worden geregeld beteugeld door de politie, doch de naleving van de parkeerduurbeperking, waarop de gas-reglementering van toepassing is, zou slechts zeer beperkt worden gecontroleerd, omdat deze opdracht uitsluitend werd toegewezen aan het politiepersoneel met de graad van "agent van politie" (de vroegere hulpagenten)..
Inmiddels hebben we vernomen dat de rechtbanken de ongelijkheid inzake bestraffing erkennen, en werden al diverse van dergelijke gas-boetes door de rechtbank vernietigd. Hierdoor gaat de facto de toepassing van de blauwezonereglementering verloren. Naast de ongelijkheid stellen we ons ook vragen bij de visie terzake. We menen immers dat foutparkeren veel meer hinder en zelfs gevaar veroorzaakt dan het negeren van de parkeerduurbeperking op een reglementaire parkeerplaats. Het lijkt ons dan ook gewettigd om hierrond een duidelijke visie uit te werken en met de sanctionerend ambtenaar te overleggen over een betere afstemming van de toegepaste geldboetes, zowel op het vlak van bedrag als op het vlak van de gevolgen van de overtreding.
De toepassing van de blauwezonereglementering draagt trouwens slechts beperkt bij aan een oplossing voor de parkeerproblematiek, gezien de activiteiten in 't Waaigat en de bezoeken aan de lokale horeca zich voornamelijk afspelen tijdens de avonduren, wanneer de parkeerduurbeperking van de blauwezonereglementering niet van toepassing is.
Onze N-VA-fractie vraagt aan het schepencollege :
• om te beslissen om het plein aan de kerk in te richten als parkeerruimte;
• de gemeenteraad te informeren of de houding van de rechtbanken ten aanzien van gas-boetes gekend is, en met de sanctionerend ambtenaar overleg te plegen over een herziening van de gas-boetes die worden toegepast volgens artikel 7.2.3 van het gemeentelijk politiereglement.
Onze N-VA-fractie vraagt aan de korpschef :
• om zijn visie op het parkeerbeleid en de parkeerreglementering toe te lichten, en de gemeenteraad te informeren over de handhaving ervan;
• een rapport voor te leggen waaruit gedetailleerd en per straat volgende resultaten voor 2013 blijken :
o het aantal vastgestelde parkeerinbreuken waarvoor een regulier proces-verbaal werd opgesteld;
o het aantal overtredingen dat werd beteugeld met een gas-boete, opgedeeld volgens de artikels vermeld in artikel 7.2.3 van het gemeentelijk politiereglement
• de gemeenteraad te informeren over de uitvoering en resultaten van de controles op geparkeerde aanhangwagens.