Kandidatenboekje

Voor wie alles nog eens rustig op de computer of de ipad wil nalezen, kan hier ons kandidatenboekje digitaal downloaden.
Alvast veel leesplezier en we zien elkaar in het stemhokje onder de lijst nr°2!
De verandering in Zwijndrecht & Burcht begint op 14 oktober! :-)

Ons volledige programma

Hier vinden jullie ons volledige programma. Binnenkort zullen we hier ook een steekkaart voor jullie klaarzetten met daarin onze belangrijkste speerpunten. Ondertussen kunnen jullie het programma hier gewoon  downloaden en zelf ook afprinten.

Iedereen veilig op (de) weg!

Veilig op de weg

Iedereen veilig op (de) weg!
Alle weggebruikers (voetgangers, fietsers, auto's, …) samen veilig op (de) weg: daar kunnen wij vandaag in Zwijndrecht en Burcht alleen maar van dromen. Veilige en onderhoude fiets- en voetpaden. Oversteekplaatsen met voldoende signalisatie. Ontmoedigen van sluipverkeer. Er is werk aan de winkel, veel werk aan de winkel. Niet met wat losse maatregelen links en rechts zoals het nu gebeurt, maar met een weldoordacht algemeen plan voor onze gemeente en een goede planning. Natuurlijk weten we zelf een aantal plekken die dringend moeten worden aangepast.

Denken wij bijvoorbeeld maar aan:

• De kruispunten Statiestraat - Grote baan en Dorpsstraat - Pastoor Coplaan omvormen tot conflictvrije kruispunten.
  • De afwerking van de fiets- en wandelverbinding langsheen de Schelde in Burcht tot in Kruibeke.
  • De heraanleg van de Boskouter, tussen Heirbaan/Kruibeeksesteenweg en Schaarbeekstraat, waarbij de huidige fietsonvriendelijke kasseiverharding plaats maakt voor een fietsvriendelijkere bestrating.

Maar daar blijft het voor ons niet bij! Wij willen ook ons oor te luisteren leggen bij mensen en groepen die nauw bij deze problematiek betrokken zijn.
Aarzel dus niet en laat ook jullie ideeën en suggesties weten! Dan kan je makkelijk doen via onze website of 1 van onze mandatarissen.

Veilig op de weg

Samen bouwen aan een bruisend Burcht!

Bruisend Burcht

Burcht: veel werk aan de winkel.

Nieuwe winkels en handelszaken komen er nauwelijks. Bestaande zaken hebben meer en meer moeite om het hoofd boven water te houden of verdwijnen uit het straatbeeld. Gevolg is dat Burcht steeds minder en minder aanbod heeft voor haar inwoners.  Hoe kan je nieuwe bewoners aantrekken wanneer deze –ooit zo bloeiende gemeente aan de Schelde- al haar troeven verliest ?

Het is een absolute prioriteit voor N-VA om samen met de Adviesraad, de lokale middenstand, het verenigingsleven en uiteraard ook alle Burchtenaren initiatieven te ontwikkelen die de Burchtse handelskern nieuw leven inblazen. Burcht was vroeger een aangename gemeente om in te vertoeven, voor N-VA moet Burcht opnieuw de uitstraling krijgen van weleer, die het absoluut verdient !

Burcht heeft nood aan een visie: Burcht aan de Schelde moet uit de startblokken komen: een wandelboulevard, een steiger voor de waterbus, een juiste mix van woontypes. Kortom: Burcht verdient speciale aandacht!

Bruisend Burcht

Koop lokaal bij een winkelier van hier !

Een gezonde mix van bewoning, winkels en horeca staat garant voor een aantrekkelijke gemeente, waar het aangenaam vertoeven is.

Zwijndrecht en Burcht vormen vandaag geen paradijs voor middenstand en handelszaken, integendeel! De Statiestraat in Zwijndrecht kan je moeilijk een winkelparadijs noemen: een drukke verkeersas, met een groot tekort aan parkeerplaatsen en voor fietsers verkeersonveilige situaties. En in  Burcht moeten de inwoners steeds langer zoeken naar lokale handelaars. Resultaat is dat meer en meer inwoners hun inkopen elders doen en de dorpskernen verder achteruitboeren. Wat geldt voor de klassieke middenstand geldt zeker en vast ook voor andere lokale ondernemingen en KMO’s.

Ondanks de vele euro's die het gemeentebestuur de voorbije jaren in middenstand en handel heeft geïnvesteerd, is er geen vooruitgang.
N-VA wil deze teloorgang stoppen en stelt onmiddellijk een aantal concrete maatregelen voor:

• Opmaak van een masterplan voor Zwijndrecht en Burcht, waarin de noden in kaart worden gebracht, met bijzondere aandacht voor wat er aan aanbod van winkels en handelszaken ontbreekt in bepaalde wijken of delen van de gemeente.
  • Stimuleren van handelsactiviteiten (aantrekken van nieuwe ondernemingen of winkels, uitbreiden van bestaande ondernemingen of winkels) door eenvoudige en duidelijke regels en haalbare vergunningen, en door een doelgericht pandenbeleid waarbij leegstand en verwaarlozing strenger worden aangepakt.
  • Voorzien in voldoende en veilige fietsenstallingen en parkeerplaatsen, zodat winkels en ondernemingen vlot bereikbaar blijven.
  • Omvorming van het huidige algemene belastingreglement naar een specifieker ondersteuningssysteem dat bestaande handelszaken stimuleert en nieuwe aantrekt.
  • Prioriteit en ondersteuning geven aan eigen handelaars bij organisaties zoals braderijen.
  • Een actievere samenwerking. met de lokale handelaars, met specifieke aandacht voor de diverse doelgroepen zoals handelaars in voedingswaren, horeca, textiel, enz.

Winkelen in Zwijndrecht en Burcht moet opnieuw een aangename bezigheid worden !