SITUATIE PASTOOR COPLAAN DOET VRAGEN RIJZEN

Op 29 mei 2018, over deze onderwerpen: Verkeer

Op de Pastoor Coplaan is van 22 mei tot 1 juli de rechterrijstrook tussen de Zwijndrechtsestraat en de oprit naar de E17 in de richting van Zwijndrecht afgesloten. Voetgangers en fietsers krijgen enkel nog doorgang aan de westelijke kant van de P. Coplaan, aan de overzijde van de werken dus. Deze doorgang voor zwakke weggebruikers kreeg een beschermende afsluiting als buffer met de versmalde rijbaan. Men kan nu eenmaal geen omelet bakken zonder eieren te breken maar de manier waarop de zwakke weggebruiker hier de dupe is van deze werken, tart elke verbeelding. Door alle fietsverkeer, zowel richting Zwijndrecht als Burcht, op het westelijke fietspad bij elkaar te brengen, ontstaat een hoogst oncomfortabele maar vooral erg gevaarlijke situatie. " Groen " mag dan misschien wel regelmatig haar fietsvriendelijk beleid in de schijnwerpers zetten, tussen denken en doen is er blijkbaar nog een serieuze kloof.

Waarom werd er geen deel van de rijbaan voorbehouden en afgebakend voor de fietsers van Burcht richting Zwijndrecht, met een duidelijke afscheiding tussen het fietspad en de voorbijrijdende auto's ? Op deze manier krijgt elke fietsrichting zijn eigen fietspad en vermijdt men een aantal conflictsituaties. Of durf verder te gaan en ga voor éénrichtingsverkeer om de voetganger en fietser een breder voet-/fietspad te geven. Zorgwekkend is natuurlijk wel dat bij één van de kleinere, voorbereidende werken omtrent de Oosterweelverbinding het huidige gemeentebestuur er nu al niet in slaagt om de zwakke weggebruiker een veilige oplossing te geven. Is het dat dan wat we in de toekomst willen ?